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[전시회 평]'ICE CUBE(아이스 큐브) 展'의 시각적 즐거움

김종근 미술평론가 l 기사입력 2024-07-17

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아트파크(ARTPARK), 홍경택 · 손은영 · 신창용 · 장희진 · 박은선(ICE CUBE 아이스 큐브 展. 2024년 7월21일까지). 아트파크에서 열리고 있는 작가의 시각에서 본 매우 독특하고 흥미롭다. 첫째 전시는 작가 박은선씨가 꾸미고 기획한 전시이다.

 

이번 5명의 전시 《ICE CUBE_아이스 큐브》의 주제는 ‘아이스’는 예술적 가치와 본질을 상징하는 물의 변형이면서 인간의 사고를 뜻하고 ‘큐브’는 사회적 구조이자 사고의 틀을 의미한다고 했다.

 

이것을 바탕으로 다섯 명의 독창적이며 색깔 있는 작품들을 통해 관객들에게 새로운 시각과 볼거리를 주고 있다.

 

둘째는 이 작가들의 면면이 다 이름이 알려진 주목받는 작가들이라는 공통점을 가진다.

 

거기다가 이 작가들이 나름 이미 각자의 독특한 패턴과 형식, 그리고 표현양식을 가지고 있다. 홍경택 작가의 경우에는 이미 색연필 시리즈로 크리스티에서 크게 주목을 받은 바 있어서 이후 변화된 새로운 작품이 어떻게 표현될 것인가?

 

새로운 시점을 그리고 패턴을 어떻게 드러낼 것인가가 일단 매우 궁금했다.

 

홍경택 作, Full of Love 2012, oil on linen, 130x162cm.  ©브레이크뉴스

박은선 作, 이중공간-존재 2008-2024, 판넬 위에 라인테이프, 거울, 아크릴릭, 320x650cm

손은영 作, 큰 창문 집 The large window house 2021, Pigment Print on Hahnemule Photo Rag, 60x80cm.    ©브레이크뉴스

 

그 점에서 홍경택의 작품은 훨씬 더 간결하고 다양한 시각적 의미를 담고 있다. 꽉 찬 그러면서도 색깔이 다양한 기존에 형식들을 그대로 잘 살려내는 시각적 작품에 변화와 의미를 더하고 있다.

 

박은선 씨의 경우에는 원근법적인 시각을 다양하게 색채와 형태로 해석하면서 공간을 형상화해내는 것 독창성을 유지한다. 작가는 실제 공간을 재해석한 가상의 공간을 대비하며, 두 공간의 경계를 모호하게 구성하는 시각적 테크닉을 평면에 사용, 작품의 해석에 개연성과 보는 방법을 열어 놓는 과감한 시각의 변화와 가능성을 제시한다.

 

특히 소품 같은 경우에 다양한 표현의 층을 구성하는 다층적인 점에서 비록 소품이지만 표현형식의 흥미로움을 발견할 수 있다.

 

손은영 작가는 그 어디에도 있는 집 그 어디에도 없는 집을 모습을 다양하게 표현함으로써 주목을 받고 있는데 특히 작가는 ‘기억의 집’ 시리즈를 통해 이미 과거의 집과 가족에 대한 관계성을 토포필리아(topophilia)와 노스탤지어(nostalgia) 감정으로 혼합시켜 집의 가치와 그 의미의 조합을 규정한다.

 

동시에 사진 내 조형성과 구성적 이미지를 매우 매력 있게 다뤄내고 있으면서 집의 구조와 형식, 집의 색과 이미지들을 구조적인 시점에서 해석해내는 독창성으로 흥미롭게 한다.

 

신창용 작가도 새로운 형상을 화폭에서 잘 구사해 주목을 받는 작가인데 작가는 그림을 통해 자신의 이상을 편집하며 매스 미디어의 메시지를 선택 이상적인 공간을 만들어 낸다.

 

특히 이 작가는 표현형식의 스토리와 배경, 숲의 부분들은 독특한 작가의 관심과 흥미가 고민에 찬 캐릭터들을 끌어들이는 이채로움을 특이하게 설정해주고 있다.

 

장희진의 작품은 다른 작가들과는 다르게 형상성보다는 시각적인 것 즉 조형성을 염두에 둔 기하학적 추상으로 회화 세계를 유지하고 있다.

 

특히 작가는 색과 면을 통해 회화적 질서를 추구하며, 선과 면, 색의 의미와 가치를 재구성하는 조형성을 획득한다.

 

특히 기하학적인 색채와 면의 분할 이런 데서 작가는 훨씬 더 차별성을 보이면서 자기의 언어를 형상화한다.

 

그런 점에서 이 5명의 작가들은 근래. 전혀 다른 세계의 흥미로운 작가들의 환상적인 조합일 수도 있다.

 

표현의 언어나 성격에 있어서는 각기 다른 저마다의 표현 언어를 한 공간에서 분명하게 보여주면서 보는 사람들로 하여금 아주 흥미로운 볼거리의 즐거움을 선사한다.

 

▲ 필자/김종근 미술평론가.   ©브레이크뉴스

같은 시대를 살면서 작가의 시선이 어떻게 다른가를 이 다섯명의 시선과 스펙트럼을 통해서 우리는 명확하게 볼 수 있다.

 

이 전시가 작가들의 새로운 관심을 증폭, 집중시키는 또 하나의 이유이기도 하다

 

아마도 이것은 작가가 작가들을 모았기에 가능했을 것이다.

*필자/-김종근 미술평론가

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

The visual pleasure of ‘ICE CUBE Ice Cube Exhibition’

jong-geun, art critic

 

ARTPARK, Hong Kyung-taek, Son Eun-young, Shin Chang-yong, Jang Hee-jin, Park Eun-seon (ICE CUBE Ice Cube Exhibition. Until July 21, 2024). It is a very unique and interesting event from the artist's perspective held at the art park. The first exhibition was organized and planned by artist Park Eun-seon.

 

The theme of this 5-member exhibition, 《ICE CUBE_Ice Cube》, is that ‘ice’ is a transformation of water that symbolizes artistic value and essence and also means human thinking, and ‘cube’ means a social structure and framework of thinking.

 

Based on this, we are giving audiences new perspectives and things to see through the original and colorful works of five artists.

 

Second, all of these writers have something in common: they are well-known and notable writers.

 

In addition, these artists already have their own unique patterns, forms, and styles of expression. In the case of artist Hong Gyeong-taek, he has already received a lot of attention from Christie's with his colored pencil series, so how will his new and changed work be expressed?

 

First of all, I was very curious about how to draw a new perspective and reveal patterns.

 

In that respect, Hong Kyung-taek's work is much more concise and contains diverse visual meaning. It is full of color and adds change and meaning to a visual work that preserves existing forms well.

 

In the case of Eunseon Park, she maintains her originality by interpreting perspective through various colors and shapes and shaping space. The artist contrasts the virtual space with a reinterpretation of the real space and uses visual techniques that blur the boundaries between the two spaces on a flat surface, suggesting bold changes in perspective and possibilities that open possibilities and ways of seeing in the interpretation of the work. do.

 

In particular, in the case of props, even though they are props, the interest of the expression form can be found in the multi-layered aspect that constitutes various layers of expression.

 

Artist Eunyoung Son is attracting attention for her diverse expressions of houses that are everywhere and nowhere else. In particular, through the 'House of Memory' series, the artist has already expressed the relationship between houses and families of the past through topophilia and nostalgia. (nostalgia) is mixed with emotions to define the combination of the value of the house and its meaning.

 

At the same time, she handles the formative and compositional images in photography very attractively, while also making it interesting with her originality in interpreting the structure and form of the house, and the colors and images of the house from a structural perspective.

 

Artist Shin Chang-yong also attracts attention for his ability to use new shapes on canvas. The artist edits his ideals through his paintings and selects messages from mass media to create an ideal space.

 

In particular, this author's style of expression, the story, background, and parts of the forest, sets a unique tone that attracts characters who are troubled by the author's unique interest and interest.

 

Unlike her other artists, Jang Hee-jin's work maintains a pictorial world with geometric abstraction with visual rather than figurativeness in mind, that is, formativeness.

 

In particular, the artist pursues pictorial order through color and plane, and achieves formativeness by reconstructing the meaning and value of lines, planes, and colors.

 

In particular, in her geometric colors and division of planes, the artist embodies her language with even greater differentiation.

 

 

 

In that respect, these five writers are recent. It could be a fantastic combination of interesting writers from completely different worlds.

 

In terms of the language and character of expression, each individual's different expression language is clearly displayed in one space, providing viewers with a very interesting and enjoyable experience.

 

Through the perspectives and spectrums of these five people, we can clearly see how the perspectives of artists differ while living in the same era.

 

This is another reason why this exhibition amplifies and focuses new interest among artists.

 

Perhaps this was possible because the author gathered writers together.

*Author/-Kim Jong-geun, art critic

 

-Full of Love 2012, oil on linen, by Hong Gyeong-taek, 130x162cm

-Park Eun-seon, Double Space-Existence 2008-2024, line tape on panel, mirror, acrylic, 320x650cm

-Son Eun-young's work, The large window house 2021, Pigment Print on Hahnemule Photo Rag, 60x80cm

 

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