수니의 법학파는 동남아시아, 동아프리카, 카프카스, 예멘에 주로 분포해 있으며 무슬림 인구의 약 35%를 이루고 있는 학파이다. 다른 학파들과는 달리 칼리프들의 가르침도 중시하는 경향이 있다. 정부에 의한 율법 해석만이 인정받을 수 있다는 다른 학파들과는 달리 개인의 율법 해석도 높게 여기고 있다. 결론적으로 이성으로서 <꾸란>과 순나(سُنَّة)를 해석하는 이지티하드(اجتهاد)를 중요하게 여기고 있다. 오늘날의 알 아즈하르(Al Ajhar) 대학은 수니파 샤피이(Shafii) 파 마드하브(Famadhab)를 따르고 있는데 샤피이 파는 중도적인 성향을 가졌기 때문에 많은 무슬림들이 선호한다. 이는 문자 그대로를 고집하는 보수주의와 당시 실용주의를 견지한 메디나 학파를 적절히 융합한 학파라고 평가받는다. 하나피나 말리키 파가 우세인 곳에서도 신학자들은 샤피이 파를 추종하는 경우가 종종 있다며 홍보하고 있다.
다만 중도화 되었다는 것은 현대의 이야기고 실질적으로는 와하브파 등장 이전에는 여러 역사적인 이유로 강경 보수의 지위를 맡을 때가 많았다. 8세기 말 팔레스타인 가자 출신 학자 무함마드 빈 이드리스 앗 샤피이((Muhammad bin. Idris al-Shafi'i)가 성립한 학파다. 메디나에서 말리키 파의 시조 말리크 빈 아나스(Malik Bin Anas)의 문하에서 공부한 샤피이는 메카에서 이슬람 신학 교수로 재직하다가 바그다드로 이동하여 법관으로 재직하면서 하나피파 법학파를 공부한 후 이집트 카이로에 정착하여 독자적인 샤피이 파 법학파를 성립시켰다. <꾸란>의 가르침을 중시하여 이와 모순되는 순나를 거짓된 것이라고 모두 부정했는데 이는 혁명적인 주장으로, 친 무함마드 계통의 사람들이 이슬람 공동체의 실권을 장악하고 있었던 사회를 놀라게 했다.
무함마드와 사이가 좋지 않았던 부족 출신이라는 점을 들어 샤피이를 죽이려고 했을 정도였으니 이들의 적개심을 알 만하다. 샤피이는 <하디스>를 등급별로 분류하는 작업으로 이슬람 법학 피크(Fiqh)의 기초를 다졌다고 평가받는다. 이슬람 역사 초창기에는 샤피이 파가 말리키 파에 비해 유연하고 온건한 포지션이었으나 샤피이 파를 중심으로 <하디스> 분류학이 발달한 후 이른바 무하디순(Muhadisun), 하디스의 사람들이라는 근본주의자들이 등장하면서 상황이 바뀌게 된다. 말리키 파는 주로 이베리아 반도의 후 우마이야 왕조를 중심으로 발전하면서 세속화, 온건화가 진행된 것과 다르게 샤피이 파는 압바스 왕조, 그러니까 중동과 중앙아시아의 대부분 지역에서 보수 학파의 포지션을 맡았다.
샤피이의 제자이기도 했던 이븐 한발은 스승에게서 배운 체계적인 하디스 분류법을 공부한 후 독자적인 한발리 파를 발전시켰으며 이븐 한발의 제자도 상당수가 샤피이 파였다. 바그다드를 중심으로 시아파와 수니파 사이의 전쟁이 격해지면서 샤피이 파는 수니파 진영에서 시아파와 전쟁을 벌이는 수니파들의 전위대 역할을 맡았다. 11~12세기는 이븐 시나 같은 이스마일 파 신학자들이 신(新) 플라톤주의 철학을 바탕으로 수니파 무슬림 지식인들에게 상당한 영향력을 미치던 시절이었으며 그 동안 음모론에만 주로 의존하던 시아 12이맘파도 무함마드 투시(Muhammad Tush)란 인물이 등장하여 <하디스>를 나름 체계적으로 편집 출간한 상황이었다. 샤피이 파는 수니파 <하디스>를 중심으로 시아파들의 여러 음모론들을 반박하였으며 이스마일 파 포교에 맞서서 철학과 과학, 의학 자체를 공격하는 초강수를 두었다.
철학자들의 불신앙은 소크라테스, 히포크라테스, 플라톤, 아리스토텔레스 같은 거창한 이름을 알게 된 것에서 기인한다. 이들은 신성한 샤리아가 인간이 만든 법이자 윤색된 속임수라고 믿고 있다. 중세의 과학자들과 철학자들에게 가장 소중한 개념은 원인과 결과 사이의 직접적인 연관성이었으며 그리스 사변 철학에 영향을 받은 무슬림 철학자들이나 불교의 연기법의 영향을 받은 중앙아시아 무슬림들도 원인과 결과 사이의 연관성에 주목하였다. 무슬림 의사나 철학자들은 불이 천 쪼가리를 태우는 원인이라고 분석하면 샤피이파 아슈아리 학파(Ash'ari Aqeedah) 신학자들은 이러한 주장을 사기이자 가짜라고 주장했다. 사건 A와 B가 연속적으로 발생했다고 해서 그것이 A와 B의 원인이라고 단정 지을 수 없다고 주장한 것이다. 샤피이 파는 무타질라 학파나 이스마일 파 철학자들을 비판하면서 당시 이슬람 세계 지성 계에서 철학자들이나 의사들이 율법학자들의 권위를 넘보지 못하도록 선을 그으려고 시도했다.
이렇게 중세 기준으로 이란과 중앙아시아 등에서 보수 지위를 맡았던 샤피이파는 근세 기준으로 근거지가 바뀌게 된다. 오스만투르크 제국에서 하나피파를 공식적으로 밀어주면서 그동안 중앙아시아 각지에 하나피 파와 경쟁하던 샤피이 파 율법학자들이 몰락했으며 이란과 아제르바이잔에서는 시아파 근본주의 성향의 사파비 제국이 수니파들을 모조리 강제로 개종시키거나 학살하는 와중에 샤피이 파 생존자 일부는 다게스탄 지역으로 피난했다. 오늘날 러시아의 무슬림 거주 지역 중 가장 이슬람 근본주의 성향이 강한 지역이 바로 다게스탄이다. lukybaby7@gmail.com
*필자/ 정길선.
노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.
*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>
The Story of the Shafi'i School of Law among the Sunni Schools of Islamic Law
- Columnist Gil-seon Jeong
The Sunni school of law is mainly distributed in Southeast Asia, East Africa, the Caucasus, and Yemen, and accounts for about 35% of the Muslim population. Unlike other schools, it tends to value the teachings of the caliphs. Unlike other schools that only recognize the interpretation of the law by the government, it also highly values individual interpretation of the law. In conclusion, it values Ijtihad (اجتهاد), which interprets the Qur'an and Sunnah (سُنَّة) with reason. Today's Al-Azhar University follows the Sunni Shafi'i school of madhhab, which is preferred by many Muslims because of its moderate nature. It is considered to be a school that appropriately combines the conservative, literalist approach and the Medina school that maintained pragmatism at the time. Even in places where the Hanafi and Maliki sects are dominant, theologians often promote Shafi'i sect.
However, the fact that it has become moderate is a modern story, and in reality, before the emergence of the Wahhabi sect, it often took on the position of hard-line conservatives for various historical reasons. This is a school of thought founded by Muhammad bin. Idris al-Shafi'i, a scholar from Gaza, Palestine, in the late 8th century. Shafi'i, who studied under Malik bin Anas, the founder of the Maliki school, in Medina, worked as a professor of Islamic theology in Mecca, then moved to Baghdad to work as a judge, where he studied the Hanafi school of law. After that, he settled in Cairo, Egypt, and established his own Shafi'i school of law. He emphasized the teachings of the Quran and denied all Sunnahs that contradicted it as false, which was a revolutionary claim that shocked the society where those close to Muhammad held real power in the Islamic community.
You can see how hostile they were, as they tried to kill Shafi'i because he was from a tribe that was not on good terms with Muhammad. Shafi'i classified the Hadith into grades and established the Fiqh, an Islamic jurisprudence. It is evaluated that the foundation was laid. In the early days of Islamic history, the Shafi'i sect had a flexible and moderate position compared to the Maliki sect, but after the classification of <Hadith> developed centered around the Shafi'i sect, the situation changed as fundamentalists called Muhadisun, the people of Hadith, emerged. Unlike the Maliki sect, which developed mainly around the later Umayyad dynasty of the Iberian Peninsula and progressed in secularization and moderation, the Shafi'i sect assumed the position of a conservative school in the Abbasid dynasty, that is, most of the Middle East and Central Asia.
Ibn Hanbal, who was also a disciple of Shafi'i, studied the systematic classification of Hadith learned from his teacher and developed his own Hanbali sect, and many of Ibn Hanbal's disciples were also Shafi'i sect. As the war between the Shiites and the Sunnis intensified centered around Baghdad, the Shafi'i sect assumed the role of the vanguard of the Sunnis fighting the Shiites in the Sunni camp. The 11th and 12th centuries were a time when Ismaili theologians such as Ibn Sina exerted considerable influence on Sunni Muslim intellectuals based on their Neoplatonist philosophy, and the Shia Twelver sect, which had mainly relied on conspiracy theories, also had a figure named Muhammad Tush who systematically edited and published the Hadith. The Shafi'i sect refuted various Shia conspiracy theories centered on the Sunni Hadith and attacked philosophy, science, and medicine itself in opposition to the Ismaili proselytization.
The philosophers' disbelief stemmed from their knowledge of grand names such as Socrates, Hippocrates, Plato, and Aristotle. They believed that the sacred Sharia was a law created by man and a colored trick. The most important concept for medieval scientists and philosophers was the direct connection between cause and effect, and Muslim philosophers influenced by Greek speculative philosophy and Central Asian Muslims influenced by Buddhist causality also paid attention to the connection between cause and effect. When Muslim doctors and philosophers analyzed that fire was the cause of burning a thousand pieces of cloth, the Shafi'i Ash'ari theologians claimed that this claim was fraud and fake. They argued that even if events A and B occurred consecutively, it cannot be concluded that they were the cause of A and B. The Shafi'i criticized the Mu'tazilah and Ismaili philosophers and attempted to draw a line in the intellectual circles of the Islamic world at the time so that philosophers and doctors would not overshadow the authority of the jurists.
In this way, the Shafi'i sect, which had held a conservative position in Iran and Central Asia by medieval standards, changed its base by modern standards. As the Ottoman Empire officially supported the Hanafi sect, the Shafi'i jurists who had been competing with the Hanafi sect in various parts of Central Asia fell, and in Iran and Azerbaijan, while the Safavid Empire, which had a Shiite fundamentalist tendency, forcibly converted or massacred all Sunnis, some Shafi'i survivors fled to the Dagestan region. Today, among the Muslim regions of Russia, the region with the strongest Islamic fundamentalism is Dagestan. lukybaby7@gmail.com
*Author/ Jeong Gil-seon.
Member of Novatopos, historian, archaeologist, columnist, research professor at the Institute of Eurasian Archaeology and Anthropology of the Russian Academy of Sciences.