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광주 곳곳 예술축제…31개 파빌리온 개막

이학수기자 l 기사입력 2024-09-06

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▲ 강기정 광주시장이 지난 5일 동구 '충장22'에서 열린 제15회 광주비엔날레 스웨덴 파빌리온 개관식에 참석해 작품을 살펴보고 있다.     


(광주=브레이크뉴스) 이학수 기자=제15회 광주비엔날레 개막을 앞두고 파빌리온이 양림·동명동 일대를 비롯한 광주 전역에서 속속 문을 열고 있다. 올해 파빌리온은 총 31개 국가·도시·미술기관이 참여, 역대 최대 규모다.

 

파빌리온은 국내외 미술 및 문화기관의 네트워크 확장을 목표로 2018년 3개 기관이 참여하며 시작됐다. 지난해 열린 제14회때 9개 국가로 확대됐고, 올해 15회때 31곳으로 3배 이상 증가했다.

 

파빌리온은 광주와 국제 동시대 미술계의 교류를 도모하는 실험의 장으로 다양한 창의적 주체가 참여해 서로의 지식과 자원을 공유하고 소통한다. ‘판소리, 모두의 울림’ 본전시와 함께 공명하면서도 다른 각도의 시선을 보여줄 수 있는 전시를 구축해 풍부한 볼거리를 선사한다.

 

강기정 광주시장은 지난 5일 오전 5·18기념문화센터에서 열린 ‘아메리카 파빌리온’ 개막식에 참석했다. 아메리카 파빌리온은 31개 파빌리온 가운데 최초로 지난달 30일 문을 열었다.

 

이날 아메리카 파빌리온 개막식을 시작으로 페루, 스웨덴, 일본, 폴란드, 캐나다, 오스트리 파발리온도 잇달아 개막식을 하며 87일간의 대장정에 돌입했다.

 

강 시장은 이날 열린 김냇과, 충장22, 갤러리 혜윰, 이이남스튜디오, 양림미술관, 이강하미술관 등지에서 열린 파빌리온 개막식을 일일이 찾아, 축하와 감사인사를 전했다.

 

강기정 시장은 “각 나라의 예술을 알리고 교류하기 위해 문화예술의 도시 광주를 찾아주셔서 감사하다. 역대 최대 규모 파빌리온은 시민에게는 미술축제의 장, 국제적으로는 문화외교의 장이 될 것이다”며 “광주비엔날레로 맺어진 인연 덕분에 광주는 다양한 사람들의 문화와 생각이 어우러지는 포용도시로 한발 더 나아갈 것이다”고 밝혔다.

 

아메리카 파빌리온은 ‘율동적 파동’을 주제로 샌프란시스코 아시아미술관 현대미술팀이 현 시대에 아시아미술을 선보이고 미국에서 아시아미술관이 가지는 의미에 질문을 던진다. 광주비엔날레에서 처음 선보이는 아메리카 파빌리온은 샌프란시스코 아시아미술관이 역사상 처음으로 아메리카를 대표에 국제 무대에 나섰다.

 

특히 5·18기념재단의 창립 30주년과 겹치는 점도 전시의 의미를 더한다. 이번 전시는 5·18민주화운동을 기리고, 인간의 존엄성을 위해 싸워온 사람들의 희생과 회복력에 존중을 표한다. 홍콩, 이란, 요르단, 한국, 일본, 베트남, 튀르키예 출신의 여성, 퀴어 예술가들의 목소리를 증폭시키고 다양한 종류의 항쟁과 소란, 율동적 파동을 만들어내는 움직임에 집중한다.

 

동구 ‘김냇과’에서 열리는 페루 파빌리온은 ‘끝없이 감기고 풀리는 실타래’를 주제로 복잡하고 끊임없이 변화하는 정체성의 본질을 탐구한다. 방문객들은 전통적인 경계와 선입견에 도전하는 풍부한 시각적 서사를 마주할 수 있다. 페루 파빌리온은 지난해 광주비엔날레 개막식에서 만난 강 시장과 파울 페르난도 두클로스 페루 대사가 문화교류 확대를 약속한데 따른 뜻깊은 성과다.

스웨덴 파빌리온은 ‘분리할 수 없는 거리’를 주제로 동구 ‘충장22’에서 열리며, 인류와 자연세계의 교차점과 근접성을 탐구하는 8명의 스웨덴 기반 예술가들을 한데 모아 미래비전을 제시한다.

 

일본 파빌리온은 ‘우리는 (아직) 기억해야 할 것이 있다’를 주제로 동구 갤러리 ‘오브 람’와 ‘혜윰’에서 열린다. 후쿠오카시는 광주 시내 두 장소를 무대로 한국과 일본의 역사와 미래를 주제로 다룬 신작을 발표한다.

 

남구 ‘이이남스튜디오’에서 열리는 폴란드 파빌리온은 ‘정적 쾌락’을 주제로 진행된다. 폴란드 파빌리온을 방문하는 관객은 시간을 가로지르는 작품의 단면 속에서 서로 다른 과거의 시점에서 발생하는 현재적 주제를 만나게 된다.

 

캐나다 파빌리온은 ‘고향과 또 다른 장소들’을 주제로 남구 ‘양림미술관’에서 열린다. 광주를 기반으로 활동하는 한국인 작가들과 캐나다의 북극 지역에서 활동하는 여섯 명의 이누이트 작가들이 쌓아온 관계를 기록하는 독특한 협업의 결과를 전시로 선보인다.

 

오스트리아 파빌리온은 남구 ‘이강하미술관’에서 펼쳐진다. 작가 리즐 라프는 카바레 무대, 독립 연극, 언더그라운드 클럽에서 영감을 받은 설치작품이자 퍼포먼스 공간인 ‘클럽 리에종’을 선보인다.

 

이밖에도 6~7일 아세안파빌리온, 중국, 뉴질랜드, 카타르, 영국, 핀란드, 독일, 이탈리아 파빌리온이 개막식을 하고 본격적인 전시 일정에 돌입한다.

 

스위스는 파빌리온 전시에 참여하는 대신 제15회 광주비엔날레 기획 특별프로그램을 선보인다. 10월 3일부터 5일까지 광주비엔날레 광장에서 ‘도래할 공동체를 위한 작은 프로젝트’를 선보인다. 비엔날레 관객을 프로젝트 공동체 구성원으로 참여시켜 예술을 매개로 몰입적 참여 경험을 제공한다.

 

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문] 입니다. '구글번역'은 이해도를 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다. The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.

 

Gwangju Art Festivals… 31 Pavilions Open

Participation from all continents including ASEAN, America, Argentina, and Africa… Gwangju Mayor Kang Ki-jung: “A place for citizens’ festivals and cultural diplomacy”

(Gwangju=Break News) Reporter Lee Hak-soo= Ahead of the opening of the 15th Gwangju Biennale, pavilions are opening one after another throughout Gwangju, including the Yangnim and Dongmyeong-dong areas. This year’s pavilions are the largest ever, with a total of 31 countries, cities, and art institutions participating.

The pavilions began in 2018 with the goal of expanding the network of domestic and international art and cultural institutions with the participation of three institutions. The number expanded to nine countries for the 14th event held last year, and increased more than threefold to 31 for the 15th event this year.

The pavilions are experimental venues that promote exchanges between Gwangju and the international contemporary art world, where various creative entities participate to share knowledge and resources with each other and communicate. Along with the main exhibition of ‘Pansori, the Echo of Everyone’, we are building an exhibition that resonates with the audience while showing different perspectives, providing a wealth of things to see.

Gwangju Mayor Kang Ki-jung attended the opening ceremony of the ‘American Pavilion’ held at the May 18 Memorial Cultural Center on the morning of the 5th. The American Pavilion was the first of the 31 pavilions to open its doors on the 30th of last month.

Starting with the opening ceremony of the American Pavilion on this day, the Peru, Sweden, Japan, Poland, Canada, and Austrian Pavilions also held their opening ceremonies one after another, entering an 87-day journey.

Mayor Kang visited each of the pavilion opening ceremonies held at Kimnat, Chungjang 22, Gallery Hye-soom, Lee In-nam Studio, Yanglim Art Museum, and Lee Kang-ha Art Museum on this day to congratulate and express his gratitude.

Mayor Kang Ki-jung said, “I am grateful that you visited Gwangju, the city of culture and art, to promote and exchange the art of each country. The largest pavilion ever will be a venue for an art festival for citizens and a venue for cultural diplomacy internationally,” he said. “Thanks to the relationship formed through the Gwangju Biennale, Gwangju will take a step forward as an inclusive city where diverse people’s cultures and thoughts come together.”

The America Pavilion, themed “Rhythmic Waves,” will feature contemporary Asian art from the San Francisco Asian Art Museum and question the meaning of Asian art museums in the United States. The America Pavilion, which is being presented for the first time at the Gwangju Biennale, marks the first time in history that the San Francisco Asian Art Museum has represented America on the international stage.

The fact that it coincides with the 30th anniversary of the May 18 Memorial Foundation adds to the significance of the exhibition. This exhibition honors the May 18 Democratization Movement and pays respect to the sacrifices and resilience of those who fought for human dignity. It amplifies the voices of women and queer artists from Hong Kong, Iran, Jordan, Korea, Japan, Vietnam, and Turkey, and focuses on movements that create diverse forms of protest, uproar, and rhythmic waves.

The Peruvian Pavilion, held at Kimnatgwa in the East District, explores the complex and ever-changing nature of identity under the theme of “a thread that endlessly winds and unwinds.” Visitors will encounter rich visual narratives that challenge traditional boundaries and preconceptions. The Peruvian Pavilion is a significant outcome of the promise made by Mayor Kang and Peruvian Ambassador Paul Fernando Duclos at the opening ceremony of the Gwangju Biennale last year to expand cultural exchange.

The Swedish Pavilion, held at Chungjang22 in the East District, presents a vision for the future by bringing together eight Swedish-based artists who explore the intersection and proximity of humanity and the natural world under the theme of “an inseparable distance.”

The Japanese pavilion will be held at the Donggu Gallery ‘Ob Ram’ and ‘Hyesweum’ with the theme ‘We (still) have something to remember’. Fukuoka City will present new works on the history and future of Korea and Japan in two locations in Gwangju.

The Polish pavilion, held at ‘Lee Inam Studio’ in Namgu, will be held with the theme ‘Static Pleasure’. Visitors to the Polish pavilion will encounter present-day themes that arise from different points of the past in the cross-sections of the works that cross time.

The Canadian pavilion will be held at the ‘Yanglim Art Museum’ in Namgu with the theme ‘Hometown and Other Places’. The exhibition will present the results of a unique collaboration that records the relationships built between Korean artists based in Gwangju and six Inuit artists active in the Arctic region of Canada.

The Austrian pavilion will be held at the ‘Lee Kang-ha Art Museum’ in Namgu. Artist Liz Raff presents ‘Club Liaison’, an installation and performance space inspired by cabaret stages, independent theater, and underground clubs.

In addition, the ASEAN Pavilion, China, New Zealand, Qatar, the UK, Finland, Germany, and Italy pavilions will hold opening ceremonies on the 6th and 7th and begin their full-fledged exhibition schedule.

Instead of participating in the pavilion exhibition, Switzerland will present a special program for the 15th Gwangju Biennale. From October 3rd to 5th, it will present ‘Small Projects for the Coming Community’ at the Gwangju Biennale Square. It will provide an immersive participatory experience through art by involving the Biennale audience as members of the project community.

 


원본 기사 보기:브레이크뉴스 전남

 

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